Press "Enter" to skip to content

Test chování uživatelů internetového bankingu

Každá banka se snaží co nejlépe ochránit své internetové bankovnictví. Používá různé aplikace, ověřovací sms, certifikáty, hardwarové i softwarové klíče. Ale jak to tak bývá největší bezpečnostní skulinou je opět a jen uživatel sám.

Dokazuje to nedávno proběhnuvší test banky ČSOB. Měsíc nechala ve vyhledávači google.com a seznam.cz kolovat odkaz na falešnou stránku podobnou jejich internetovému bankovnictví.

Uživatelé internetu totiž stále, místo zadávání přímého odkazu na určitou stránku, využívají před návštěvou vyhledání odkazu ve vyhledávači a přes nalezené výsledky pak na stránky vstupují.

To je ovšem výborná příležitost pro hackery, kdy stačí dostat odkaz na falešnou stránku dostatečně vysoko ve vyhledávání. Odkaz je navíc nějakým způsobem podobný pravému odkazu, nebo alespoň budí dojem třeba právě odkazu na internetové bankovnictví.

Po kliknutí na výsledek vyhledávání se dostáváte na velice přesnou kopii internetového bankovnictví. Přihlašovací údaje neposíláte bance, jak se domníváte, ale útočníkovi.

V případě tohoto testu se tedy žádná reálná škoda nestala, klient pouze dostal varovné okno, že přesně takto hackeři fungují a návod jak se chovat bezpečně.

Dle Jana Vimra, výkonného ředitele útvaru řízení digitálních kanálů ČSOB navštívilo falešnou stránku přes 61 000 uživatelů. Z toho 1/3 uživatelů nereagovala na upozornění a na falešnou stránku se připojovala přes vyhledávače opakovaně! V případě pravého hackerského útoku, by byla škoda na prostředcích klientů přes 20 mil. korun.

V době, kdy je kolem nás v elektronickém prostředí tolik pokusů o zneužití informací, odcizení přístupů, podvržených stránek a odkazů, je opět nejdůležitější naše uvážené chování.

Tleskám tomuto edukativnímu testu a jen tak dál. Třeba si lidé uvědomí, jak rizikově se chovají.

Líbil se Vám článek? Sdílejte jej s přáteli:

KOMENTÁŘE